Om bovengemiddelde menselijke prestaties (ook wel human excellence genoemd) in een organisatie mogelijk te maken zijn er nogal wat factoren die invloed hebben. Juist daar waar bedrijven voortdurend streven naar het creëren van concurrentievoordeel in een turbulente markt, is het dus essentieel om hier extra aandacht aan te geven. Om uiteindelijk 'human excellence' te kunnen bereiken dient hoger in de organisatie hiervoor al de eerste aanzet te worden gegeven.
Organizational excellence
De juiste balans tussen Mens, Strategie en Sales, organisatorische alignment en het streven naar een 'high performing organisatie' vormen een belangrijke basis. Organisatorische excellentie (ook wel organizational excellence genoemd) is een belangrijke eerste stap. Van sterk leiderschap en effectieve communicatie tot een cultuur van continue verbetering en betrokkenheid van medewerkers. Wanneer een organisatie uitblinkt in deze gebieden, worden medewerkers in staat gesteld hun volledige (talent) potentieel te bereiken, wat leidt tot een verhoogde productiviteit, creativiteit, werktevredenheid, commerciële versnelling en duurzame groei.
Commercial excellence
Een ander belangrijk onderdeel als we kijken binnen de organisatie is naast een uitmuntende organisatie willen neerzetten het streven naar commerciële uitmuntendheid (ook wel commercial excellence genoemd). Zeker voor de medewerkers die in het commerciële klantproces zijn betrokken is dit een must! Commercial excellence richt zich op het stimuleren van zakelijke groei en winstgevendheid. Dit omvat het begrijpen van de markt, het aanpassen aan veranderende klantbehoeften en het leveren van hoogwaardige producten en diensten. Wanneer een bedrijf commercieel uitblinkt, creëert het kansen voor zijn medewerkers om ook uit te blinken, of het nu gaat om loopbaanontwikkeling, vaardigheden of financiële prikkels.
Onderzoek, cijfers en impact van bedrijfscultuur
Om zowel organisatorische als ook commerciële uitmuntendheid mogelijk te maken is een gezonde bedrijfscultuur misschien wel één van de belangrijkste vereisten. In een recent onderzoek gedaan onder 1.800 medewerkers in verschillende landen bleek dat 50 % van alle medewerkers zegt dat ze werken in een organisatie met een giftige cultuur. Zo’n cultuur is het best te herkennen aan een verminderd gevoel van eigen verantwoordelijkheid en (dus) het leggen van blame (de schuld) bij anderen. De kans dat iemand in een giftige organisatie nog verbeterinitiatief en proactief gedrag laat zien, ligt op 5%. De kans dat iemand in zo’n giftige cultuur ‘engaged’ is en werkplezier ervaart ligt op 4%. (Alleen dat al kost letterlijk vele (tien)duizenden euro’s per medewerker.). De kans dat iemand die de cultuur als giftig ervaart in een ‘high performance team’ werkt met goede onderlinge connecties, is nog lager: 3%.
Directie is het grote voorbeeld
Misschien een 'open deur' maar volgens mij mega belangrijk om toch wel te benoemen is het feit dat de directie 'het grote voorbeeld' van Cultuurdrager dient te zijn. Dit zien we in de praktijk namelijk nog dikwijls anders. Als de directie bijvoorbeeld met medewerkers mee gaat praten (mee gaat roddelen) of bepaalde aannames - zonder oor en wederhoor bij de betreffende personen te hebben gedaan - al deelt met andere medewerkers, bestaat er een grote kans dat medewerkers dit gedrag over gaan nemen en voor je het weet ontstaat er een giftige bedrijfscultuur van 'ellebogenwerk', roddelen, het ontlopen van verantwoordelijkheid en/of 'achterkamertjespolitiek'.
De impact van bedrijfscultuur
De impact van een bedrijfscultuur op de prestaties van medewerkers kan en mag niet worden onderschat. Een positieve en ondersteunende bedrijfscultuur kan medewerkers motiveren om uit te blinken, en een gevoel van verbondenheid, doel en betrokkenheid bevorderen en een drijvende kracht zijn bij het cultiveren van een omgeving waarin medewerkers gedijen, talent tot zijn recht kan komen en medewerkers bijdragen aan het langetermijnsucces en de duurzaamheid van de organisatie.
Aan de andere kant kan een giftige of disfunctionele cultuur de moraal, productiviteit en algehele prestaties van medewerkers belemmeren. Het is een aanjager van talentverspilling en hoog ongewenst verloop. Helaas zien we te vaak dat getalenteerde medewerkers een organisatie dan gaan verlaten en de minder goed presterende medewerkers achterblijven omdat ze simpelweg de stap niet durven te nemen om weg te gaan.
Wanneer een organisatie prioriteit geeft aan het creëren van een cultuur van uitmuntendheid, waar waarden als transparantie, samenwerking, innovatie en respect worden nageleefd, zullen medewerkers eerder geïnspireerd raken en in staat zijn om hun beste werk te leveren. Deze positieve cultuur verbetert niet alleen de werktevredenheid en het welzijn van medewerkers, maar zij zullen ook toegewijd zijn om organisatiedoelen te bereiken.
Het bereiken van human excellence
Uiteindelijk zien we dat human excellence het resultaat is van een holistische benadering die zowel het welzijn van medewerkers als het succes van het bedrijf prioriteert. Door organisatorische excellentie, commerciële uitmuntendheid en een positieve bedrijfscultuur met elkaar te verweven, kunnen bedrijven een mega krachtige synergie creëren die leidt tot commerciële versnelling, duurzame groei en maximaal rendement op de human capital prestaties.
Het loont zeker om hier af en toe bij stil te staan en eens volledig objectief jouw organisatie te beoordelen en kritisch te kijken of je als bedrijf nog wel ‘on track’ bent EN of het nemen van eigen verantwoordelijkheid van medewerkers in voldoende mate in de organisatie aanwezig is.
'Cultuur is geen initiatief. Cultuur is de enabler van alle initiatieven.' – Larry Senn
Door Martijn Spek, 30 augustus 2024
Reactie plaatsen
Reacties